شخصی سازی چیست؟
شخصی سازی در طراحی دیجیتالی به روش های گوناگون نمایش داده می شود. می تواند در قالب تبلیغات و یا بازاریابی در ارتباط با وب سایت، بازی و اپلیکیشن باشد.
به راحتی شخصی سازی به مطابقت دادن محتوا با الویت های بخصوص کاربران مربوط می شود، چه آن ها راهنمایی هایی را در این زمینه به کار ببرند یا خیر.
شخصی سازی با موارد بسیاری آغاز می شود، مانند مطابقت دادن تنظیمات در یک وب سایت و یا اپلیکیشن و یا با پیروی از عواملی مانند کوکی ها برای نظارت رفتار های کاربری.
هر دو بخش شخصی سازی برای ساخت یک وب سایت، آشنا و ساده و بسیار محبوب می باشد. این موضوع دقیقا شبیه سبکی است که در وب سایت AMAZON به کار رفته، جایی که هر کاربری که ثبت نام می کند صفحه اصلی وب سایت را بر اساس خواسته ها، نیاز ها و تجربه های گذشته خرید خود از وب سایت بنا می کند. این موارد به معنای شخصی سازی می باشد.
شخصی سازی در همه جا وجود دارد.
اگر شما تا به حال توجه نکرده اید، باید بگوییم که شخصی سازی در همه جا وجود دارد. هم چنان هم در حال رشد یافتن در دیگر بخش های می باشد.
در حالی که بیشترین استفاده از این مورد برای اهداف بازاریابی می باشد- آیا تا به حال توجه کرده اید که تمامی تبلیغات دقیقا همان آیتم هایی است که شما از قبل خریداری می کردید؟- اکثر سایت ها در حال سازگار کردن محتواهای خود با کاربران می باشند. شخصی سازی موردی است که برای گیم ها نیز به کار می رود. اما باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که شخصی سازی در همه جای دنیای آنلاین وجود دارد و در همه جا دیده می شود.
فیس بوک یک مثال پایه از این می باشد که چگونه شخصی سازی با شما در تبلیغات آنلاین نیز همراه می باشد. به تصاویر بالا که مربوط به فید شخصی من در فیس بوک می باشد نگاه کنید. دو نوع تبلیغات در صفحه نمایش وجود دارد- هر دو سرویس هایی می باشند که من با آن ها در ابتاط بوده ام، زیرا دارای اکانت istock و Siriusxm radio در وسیله نقلیه خود می باشم. هر دو تبلیغات بر اساس تاریخچه جستجو من و به صورت هدفمند بنا شده است. این محتواهای هدفمند، تجربه های رسانه های اجتماعی من را که بسیار شخصی سازی شده است، می سازد.
SPOTIFY دارای شخصی سازی هایی در زمینه علمی می باشد. نه تنها این شخصی سازی به WEB APP STORE و PLAY MUSIC که من دوست دارم ارتباط می یابد، هم چنین به من در یافتن آهنگ ها و یا هنرمندانی که ممکن است به دست فراموش سپرده باشم، به من کمک می کند. من با این شخصی سازی بسیار پیش می روم. شما در چنین شرایطی دارای لیست موسیقی و لیست پخشی می باشید که اساسا برای خود شما بنا شده است.
متغییرهای شخصی سازی.
متغیرهای فراوانی وجود دارد که روی شخصی سازی تاثیر می گذارد. (اگر شما واقعا هیجان زده می باشید که مخاطبین خود را تحت تاثیر قرار دهید، خیلی از موارد در آنالیز های گوگل در دسترس شما قرار دارد).
این فاکتور ها شامل موارد زیر است:
- جستجو و کلمات کلیدی
- انواع ابزار (دسک تاپ، گوشی همراه، IOS و ANDROID).
- کلیک های تبلیغات.
- منابع ارجاعی (چگونه به این وب سایت وارد شده اید؟)
- تاریخچه خرید از یک وب سایت تجارت الکترونیک.
- مکان (مخصوصا با گوشی همراه).
- تعداد دفعاتی که وب سایت بازدید شده است.
- روز و زمان.
- الگو های کلیک و تاریخچه جستجویابی.
- اولویت های مشخص شده کاربران.
- دموگرافیک (سن، جنسیت و غیره).
تمامی این فاکتور ها می توانند روی چگونگی روی دادن شخصی سازی زمانی که یک کاربر در دنیای آنلاین قرار دارد، روی دهد. (تنها به یاد داشته باشید که هر کلیک در دنیای آنلاین اطلاعات بسیاری را در خود نهفته دارد).
برخی از این عوامل مواردی می باشند که شما می شناسید و زمانی که وب سایت و یا اپلیکیشنی را می خواستید، به آن دسترسی داشتید. این مورد یکی از بزرگ ترین منفعت هایی است که می توان در زمینه LOG-IN به کار برد (مخصوصا زمانی که بحث کانال های رسانه اجتماعی می شود)، زیرا روش ذخیره سازی داده ها، از پیش تعیین شده است. در چنین شرایطی، هر عامل با هم ارتباط دارند تا بتوانند تجربه کاربری منحصر به فردی را به وجود آورند که کاربران ممکن نیست بدون فکر کردن به آن نگاه کرده باشند.
INTERCOM ممکن است این موضوع را به خوبی در کتاب "آینده طراحی 2: شخصی سازی و محصولات جدید" توضیح داده باشد. او نمودارهای بسیاری را به کار برد که نشان می داد چگونه کاربران و سرویس ها با تجربه های بخصوصی در ارتباط می باشند.
خیلی از مردم اهمیت این که شخصی سازی در دنیای آنلاین هم کنون نیز در حال روی دادن می باشند، دست کم می گیرند اکر شما در گوگل ثبت نام کرده اید، نتایج جستجو زیادی را نسبت به دیگران بر اساس جستجوهای گدشته و یا وب سایت هایی که بازدید کرده اید مشاهده خواهید کرد، اما مورد چشمگیر در این میان این می باشد که این مورد حتی اگر در مکانی ثبت نام کرده باشید، روی می دهد- PAUL ADAMS، INTERCOM.
آیا شخصی سازی واقعا اهمیت دارد؟
جواب این سوال یک بله شگفت انگیز می باشد. شخصی سازی واقعا اهمیت دارد.
شما ممکن است ناظرانی را مشاهده کنید که تمامی کوکی های خود را خاموش می کنند و از این که در وب سایت ثبت نام کنند سرباز می زنند، اما مواردی زیادی از این قبیل وجود ندارد. دلیل این امر بسیار ساده است. ما وب سایت هایی را دوست داریم که به راحتی بتوانیم آن را یاد بگیریم و بتوانیم با خواسته ها و نیاز های مان مطابقت دهیم.
شخصی سازی می تواند باعث شود که کاربران احساس خاص بودن کنند؛ این امر هویت و حس وابستگی را به وجود می آورد. به این ترتیب فکر کنید، مخصوصا اگر شما وب سایت هایی که برای شما شخصی شده اند را نمی شناسید، عقیده ای در این میان وجود دارد که هر چه می بینید مانند مواردی است که دیگران می بینند. این مورد حس گروهی بودن را در افراد ایجاد می کند. و حتی اگر کاربران وب سایت هایی که برای آن شخصی سازی شده اند را تشخیص بدهند، حس گروهی بودن نیز هم چنان وجود خواهد داشت،
چگونه می توانید حس شخصی سازی را در پروژه یا طراحی وب سایت خود ایجاد کنید؟ این امر ساده تر از آن است که ممکن است فکر کرده باشید و به راحتی می توانید تجربه های آشنایی را برای کاربران خود بسازید.
از کوکی هایی استفاده کنید که به یاد می آورد که کاربران چه مواردی را می خواهند و دوست دارند در چه سایت هایی وارد شوند. این امر برای وب سایت های تجارت الکترونیک بسیار رایج می باشد که آیتم هایی را در سبد خرید به یاد بیاورند که شما از قبل در سایت انتخاب کرده بودید و از خریدن آن ها صرفه نظر کردید و حالا باز گشته اید تا ادامه خرید خود را پیش ببرید و آن را تکمیل کنید.
زمانی که بحث گوشی های همراه می شود، از ابزارهای مکانی برای ساخت و ایجاد تجربه هایی برای کاربرانی که حضور دارند استفاده کنید. اپلیکیشن ها باید کاربران و آیتم های مد نظر آن ها را به یاد داشته باشند و وب سایت ها باید همیشه آخرین مکانی که کاربر در سایت حضور دارد را به خاطر بسپارد. این ابزارهای ساده می تواند تجربه های کاربری را بسیار تر بسازد.
نتیجه گیری.
اگرچه شخصی سازی ممکن است برای برخی سخت به نظر برسد، اما آشنا ساختن تجربه های کاربری وب سایت ها بسیار سودمند می باشد. چه کاربران متوجه این امر بشوند یا خیر، این شخصی سازی موردی است که مدام در حال روی دادن می باشد.
زمانی که وب سایت ها و یا اپلیکیشن هایی را برنامه ریزی می کنید، از ابزار های دسترس تان کمک بگیرید که واقعا به شما کمک می کند تا تجربه شخصی سازی شده ای را تا حد امکان به وجود آورید. شما ممکن نیست منابع شرکت هایی مانند AMAZON و یا ESPN را در اختیار داشته باشید، در این جا موارد بسیار وجود دارد که می توانید در این زمینه از آن ها استفاده نمایید که برای هر وب سایت و یا هر بودجه ای نیز متناسب می باشد.
درباره این سایت